Kvalitetskontrollera din hemsida genom att låta oss göra en analys. Då får du ett bra underlag som hjälper dig att undvika problem.
Varför du ska analysera din hemsida?
Det är lätt att tro att en hemsida som ser bra ut och som verkar fungera som den ska också är en bra och optimal hemsida. Tyvärr är det inte så enkelt i dag.
Internatanvändarna använder väldigt många olika typer av utrustning (mobiler, datorer mm) och många olika typer och versioner av webbläsare. Det kan alltså skilja mycket på hur hemsidan både ser ut och fungerar för olika olika besökare. Det här kan vara svårt att kontrollera själv. Om hemsidan inte ger en bra användarupplevelse är risken stor att dina besökare genast går vidare till dina konkurrenter.
Hemsidor som presterar dåligt riskerar även att hamna längre ner på sökmotorerna. Förutom att du riskerar att dina besökare blir kortvariga på din hemsida riskerar du också att du får färre besökare.
Sen finns det förstås många andra problem med hemsidan som kan upptäckas med en analys men missnöjda besökare och risken att inte ens få besökare är de två viktigaste problemen som kan uppstå.
Vad ingår i en analys
Det är flera saker vi tittar på i en analys (se mer under Liten analys och Stor analys).
Oavsett vilken av analyserna du väljer kommer du att få en detaljerad rapport som visar både problem och vilka delar som är godkända. Rapporten innehåller också en hel del tips på hur du åtgärdar och vad du bör tänka på. Rapporten kan du sedan ta med dig till den som gjort hemsidan för att be dem åtgärda. Du är alltså inte bunden till att anlita oss utöver analysen även om vi självklart hjälper till med åtgärderna om din nuvarande leverantör inte klarar av det.
Några exempel på vad vi tittar på i en analys:
Är hemsidan optimerad för smartphones
Att smarta mobiler har blivit vanliga gör att optimerade och snabbladdade hemsidor blivit viktigare. Besökare lämnar snabbt en hemsida som är krånglig och långsam att använda Sökmotorer som Google prioriterar dessutom ner hemsidor som fungerar dåligt i mobiler. Förutom missnöjda besökare riskerar du att din hemsidan inte får lika många besökare.
Är den trygg och säker
Vi kontrollerar om din hemsida är krypterad men också om den följer riktlinjerna för GDPR. Det senare är extra viktigt om du driver webbshop eller låter dina besökare interagera med din hemsida. Det kan gälla enkla åtgärder som att registrera sig för nyhetsbrev eller mer avancerade lösningar som kräver registrering och medlemskap.
Är hemsidan tillgänglighetsanpassad?
Kan alla ta till sig informationen eller finns det brister som gör det svårt för vissa besökare att navigera och läsa innehållet?
Hur är svarstider och prestanda?
Långsamma hemsidor är inte bara ett gissel för de som ska använda dem även Google viktar ner dem. Det går att de inte kommer lika högt bland sökresultaten och det blir svårare att hitta din hemsida. I vår analus hittar vi flaskhalsarna och lämnar förslag på vilka åtgärder som kan genomföras för att snabba upp hemsidan.
Är det lätt att hitta information på hemsidan?
De flesta tröttnar i dag snabbt om de har svårt att finna det de letar efter. Vi kontrollerar om navigeringen och andra funktioner för att se om det går snabbt och är logiskt att hitta olika typer av information.
Det här är bara några av de punkter vi analyserar. Resultatet får du sedan i en lätbegriplig rapport som du sedan kan lämna vidare till de som hjälper dig med din hemsidan.
Kontakta oss för mer information och du vill ha hjälp att kvalitetskontrollera din hemsida. Här finns även mer information att läsa: Analys av hemsida