Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering är en viktig del för att skapa affärer på internet och få dina besökare att hitta din hemsida. Potentiella kunder använder sökmotorerna för att hitta information och sökmotoroptimering hjälper dig att hamna i topp bland sökresultaten. 

Sökmotoroptimering (eller SEO som det förtkortas) hjälper dig att nå en bra position på de olika sökmotorerna och vi på webbyrån kan hjälpa dig.

SEO innebär förenklat  att identifiera vilka sökord som kunderna använder när de letar efter just dina produkter eller tjänser och sedan att se till att nå en bra position hos sökmotorerna för de orden och sökbegreppen.

Det handlar mycket om att arbeta med innehållet på den egna webbplatsen / hemsidan, t.ex. att skapa SEO-anpassade texter, arbeta med länkar, rubriker och metabeskrivningar mm. En annan avgörande del för att lyckas är att hemsidan är korrekt byggd för att den ska gå att sökmotoroptimera. Tekniken är alltså viktigt för ett lyckat resultat. En långsam hemsida som inte är optimerad för mobiler och som inte använder rätt standarder för rubriker, länkar mm. blir väldigt t.ex. svår att sökmotoroptimera. Om din webbyrå inte har kompetens att bygga SEO anpassade hemsidor är risken stor att du går miste om besökare.

 

Sökmotoroptimering - analys

För att kontrollera att hemsidan inte har några brister som förhindrar sökmotoroptimeringen och för att identifiera de sökord som man bör använda sig av inleds arbetet med en SEO-analys. När den är genomförd kan man planera det fortsatta arbetet och påbörja optimeringen.

Sökmotoroptimering - genomförande

Vi erbjuder både hjälp med SEO-analys och att genomföra själva sökmotoroptimeringen. Det innebär att vi går igenom din hemsida och skriver om texter, beskrivningar mm. Vill du själv optimera kan vi erbjuda utbildning och konsultation för att du ska kunna komma i gång. 

Vi har kontor i Gävle men arbetar med kunder i Stockholm och hela landet. Oavsett var du befinner är du välkommen att höra av dig!

Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering förkortas oftast SEO som i sin tur är en förkortning av de engelska orden Search Enginge Optimization. Att sökmotoroptimera innebär att man vidtar olika åtgärder för att hemsidan ska komma så högt upp som möjligt bland sökresultaten när någon söker på sökmotorerna. Det här gäller alltså de vanliga sökresultaten (brukar kallas den organiska listan) och inte de sponsrade sökträffarna (annonserna). Du kan aldrig köpa dig en bättre plats bland de normala sökresultaten. Här är det bara sökmotoroptimering som gäller. 

Köpta annonser hamnar ovanför, under eller till höger om de organiska sökträffarna. Nackdelen med att köpa annonser är att du kommer att få fortsätta betala så länge du vill att de ska synas. Om du istället lägger energi på att sökmotoroptimera är det något du har nytta av under lång tid framöver. Sökmotoroptimeringen ger helt enkelt ett bestående värde. Därmed inte sagt att annonsering på sökmotorer inte har ett värde. Konkurrensen är stenhård för många sökord och då kan annonsering vara det enda sättet att skapa trafik. Det är även ett väldigt bra komplement för att fånga upp sökord där det är svårt att lyckas.