Vi är medlem i Google Engage och arbetar med att lägga upp Google Adwordskampanjer för kunder som vill annonsera kostnadseffektivt.
Google Adwords är Googles annonssystem som används för sökmotormarknadsföring (Search Engine Marketing SEM som det också kallas). Det innebär att du annonserar på sökmotorer i samband med att besökarna söker efter vissa sökord. Via Google Adwords kan du även bredda annonseringen genom att låta dina annonser synas både på Googles sökmotor men också på andra tjänster från Google och på webbplatser som är ansluta till deras partnernätverk.
Förenklat exempel för dig som inte känner till Google Adwords sedan tidigare:
Anta att du säljer spadar. Då skapar vi en annons åt dig t.ex. "Vi säljer prisvärda spadar" med en länk till din webbplats. Vi kopplar annonsen till sökordet "spade". När en besökare sedan söker efter spade på Google visas din annons och klickar de på den hamnar de på din webbplats. Det här är förstås väldigt förenklat beskrivet men det är så det fungerar i grunden.
I Google Adwords finns det statistik över hur många som klickat på din annons och du har full kontroll över kostnaderna. På din landningssida eller webbplats kan du även koppla ihop försäljningen med annonserna för att se hur många som faktiskt köpte en spade.
Det ger ett underlag som gör att du enkelt kan se om inkomsterna från försäljningen överskrider annonskostnaderna. Självklart testar man även genom olika annonser och exponeringsnivåer för att se vad som fungerar bäst.
Sökordsannonsering via Google Adwords låter förstås enkelt men att optimera annonseringen för att få mesta möjliga effekt till lägsta möjliga kostnad kräver både kunskap och fantasi. Det handlar både om att skapa välformulerade annonser och att välja rätt sökord.
En fördel med Google Adwords är att du själv bestämmer hur mycket du vill annonsera för. Man kan därför börja med en månadsbudget på en tusenlapp för att se vad det ger för resultat. Oavsett om du är ett litet företag eller en stor koncern kan du alltså dra nytta av Google Adwords.